Ägget - återkomsten
Den senaste tidens rön kring sambandet mellan kolhydrater, vikt och hälsa gör att ägget fått upprättelse som hälsokost. Metoder som GI-metoden, Atkins och andra, förespråkar ett lågt intag av snabba kolhydrater och ett ökat intag av protein, fett och långsamma kolhydrater. Ägg innehåller mycket protein, lite fett och nästan inga kolhydrater. Perfekt GI-mat, alltså.

Ägg är nyttigt
Ägg innehåller allt du behöver, utom C-vitamin, i en liten smart förpackning. Med ett enda ägg och ett glas apelsinjuice har du fått i dig större delen av dagens vitamindos.

Ägg är rent protein och används ofta som standard för att mäta protein i andra livsmedel.
I ägget finns viktiga vitaminer såsom A, D, E, K, olika B-vitaminer och viktiga mineraler.

- Vitamin A är bra för synen, växten och kroppens försvar mot infektioner och sjukdomar
- Vitamin B2 (Riboflavin) håller hyn fräsch och bidrar till kroppensimmunförsvar
- Vitamin D och kalcium bygger upp skelettet och tänderna.
- Vitamin E är en antioxidant som skyddar mot hjärt-kärlsjukdom och bygger upp immunförsvaret
- Protein är uppbyggt av aminosyror. I ägg är aminosyrornas sammansättning så perfekt att kroppen kan utnyttja det till nästan 100 procent för att bygga upp celler.
- Järn är viktigt för blodets förmåga att transportera syre kan skydda kroppen mot oxidering som
förstör celler och bidrar till åldrandet. Järn kan också förebygga hjärt-kärlsjukdomar och cancer.
- Selen är en kraftfull antioxidant och skyddar mot fria radikaler. Selen behövs för cellernas
syreförsörjning, nervsystemet, ämnesomsättningen och immunförsvaret.
- Zink bidrar till nästan hundra olika viktiga kroppsfunktioner, som exempelvis tillväxten, frisättning av insulin och immunförsvaret.


Ägg innehåller kolesterol. Tidigare diskuterade man om kolesterolet i ägget skadligt. Men nu vet man att det inte är farligt. Mycket förenklat fungerar det så här:

Kroppens celler behöver en viss mängd kolesterol. Friska människor reglerar halten automatiskt. Det finns dåligt kolesterol som kan fastna i blodådrorna, och bra kolesterol som tar bort det dåliga. Vilket kolesterol som får överhanden beror på vilket fett du äter. För mycket mättat fett, som i t.ex. chips, skapar dålig kolesterol. Enkelomättat fett som i t.ex. olivolja och ägg skapar god kolesterol. Ett ägg om dagen kan med andra ord bidra till att du mår bättre!